Tuesday, February 14, 2012

Tolminci-prvi slovenski film, ki je osvojil internet


Dimitar Anakiev
Tolminci-prvi slovenski film, ki je osvojil internet

(V enem tednu si je več kot 1500 ljudi na spletu ogledalo film Tolminci)


Spomnim se predavanja profesorja Igorja Koršiča na festivalu dokumentarnega filma DokMa pred petimi leti v Mariboru o internetu kot prihodnosti dokumentarnega filma. Takrat se mi je ta trditev zdela precej neutemeljena, danes pa poročam o svojem filmu Tolminci, ki ga je po pičlih treh dneh internetnega življenja videlo več kot 1100 ljudi (to se je sovpadalo s slovenskim kulturnim praznikom 2012, kar nam je dalo za misliti, da so ravno Tolminci glavni kulturni dogodek leta 2012 v Sloveniji), zdaj, po enem tednu, pa število gledalcev presega 1500 ljudi. Po treh dneh so se Tolminci poleg originalne objave na YouTube znašli tudi na internetni strani Tovarne Rog in na straneh nekaterih blogerjev, a je pri njih število gledalcev naraščalo precej počasneje kot na originalni strani.
Razlog za to poročanje seveda ni samo kvantitativne narave. Kot pri vsakem novem fenomenu tudi fenomen internetnega uspeha Tolmincev odpira nekatera vprašanja in meče luč na določene stereotipe-nekatere trditve se potrdijo, druge ovržejo. Očitno se je Koršičeva prerokba o bodočem pomenu internetnega medija za dokumentarni film pokazala kot utemeljena. Na tem mestu lahko dodam vprašanje: zakaj samo dokumentarni film? V Afriki, kjer niso zgrajeni komercialni sistemi, ki se jim pravi “kinematografi”, je internet že dandanes glavni medij za objavo filmov. Na primer, vse igrane celovečerce znanega afriškega režiserja Ousmana Sembèna najdete na YouTube. Ousmane Sembène je trdil, da dela filme za Afričane in ne za Evropejce in Američane (torej ne za trg!) zato večina njegovih filmov na internetu nima angleških podnapisov, kar ne pomeni, da imajo malo število gledalcev, temveč le to, da ti gledalci očitno ne prihajajo iz skrbno dizajniranih tržnih niš temveč so preprosti entuziastični ljubitelji filma.
Internetni uspeh Tolmincev postavlja pred dejstvo nekatere zelo odomačene stereotipe. Morda je najmanj pomembna ugotovitev, da predpotopni nacionalistični stereotip o literarno-gledališkem značaju slovenske kulture ne drži. Dejstvo, da je ravno na kulturni praznik več kot tisoč Slovenk in Slovencev brskalo po internetu, da bi si ogledalo dokumentarni film, govori o tem kako podcenjujoča je elitna kultura do svojega naroda. Ta narod je razumljen le kot gruča davkoplačevalcev, ki vzdržuje svojo elito in nič več. V tem smislu je internet nevarno polje svobode, ki lahko spreminja predsodke. Ali se bo tehnološka revolucija nadaljevala tam kjer se je ustavila socialna revolucija?
Še bolj pomembno se mi zdi soočanje s komercialnimi stereotipi med katerimi je posebej nevaren, trdoživ in odomačen mit o tehnični brezhibnosti izdelka. Petdeset let po znanem klicu Françoisa Truffauta: “Treba je prenehati z mojstrovinami...”, ki je odprl polje humanizma v takratnem francoskem filmu in ustvaril eno od najbolj ustvarjalnih poglavij v zgodovini filma, se je komercialno načelo tehnične brezhibnosti spet uveljavilo kot odločilno in skupaj s komercialnimi rituali, kot so podelitve zlatih rol in podobne pridobitvene akrobacije zasužnjilo film in ga iz umetnosti spremenilo v postransko obrtniško dejavnost (ki, vsekakor ne more biti hrbtenica nacionalne kulture). In kaj je s tehnično brezhibnostjo internetne predstavitve Tolmincev? Za film SD kvalitete dolžine 41min in 39 sekund bi bilo potrebno izdelati mp4 kompresijo velikosti 2,72 GB, da bi kvaliteta predvajanja na internetu bila profesionalna. Za objavo fajla velikosti nad 2GB se mora plačati, zato smo se mi odločili za brezplačno verzijo. Objavili smo fajl velikosti samo 117,7 MB kar je približno 250 krat slabše od profesionalnega standarda, torej: zelo amaterska kvaliteta. Pomembno je, da amaterska kvaliteta predvajanja ne vpliva na gledanost Tolmincev in kar je paradoks, morda celo pomaga k večji gledljivosti, kajti koliko gledalcev ima na svojih računalnikih res profesionalne pogoje za gledanje filma? Vredu, profesionalna kvaliteta sigurno ne bi bila moteča ampak gledalcu je, v nasprotju z vladajočo ideologijo trga, očitno bolj pomembna vsebina filma kot forma predvajanja.
Morda še najbolj pomembna ugotovitev: distribucija Tolmincev je potekala brez reklame! Po objavi filma na YouTube sem link obznanil na svojem Facebooku in ga odposlal znancem. Vse ostalo se je dogajalo nenadzorovano, samo po sebi. Naenkrat sem ugotovil, da je števec obiskov ponorel in da se za film Tolminci dogajajo pomembne stvari. Distribucija je torej potekala od roke do roke: nekomu je film bil všeč in ga je priporočil prijatelju itn. Tovrstno dogajanje so potrjevala pisma, ki sem jih začel dobivati. Torej ni točno, da se mora film prilagajati komercialnim standardom, da bi dobil publiko.
Z drugimi besedami: napačno je tolmačenje (in politika vodenja filmske industrije), da se mora film komercialno prilagoditi trgu (kar prevedeno pomeni: ponižati na nivo nizkih strasti), da bi ga širši krog gledalcev sprejel. To je morda najbolj pomembno sporočilo internetnega uspeha filma Tolminci. Temu zaključku lahko pridružimo številne druge, kot recimo, da je internet očitno pomemben medij tudi za majhne narode, da je internet pomemben ne samo kot sredstvo globalne povezave temveč je pomemben tudi pri obračanju k lokalnemu, torej svojemu gledalcu itn.

TOLMINCI na YouTube:

FACEBOOK Tolminci-kulturni dogodek 2012:


No comments: