Foto: Marko Pigac
Dimitar Anakiev
AUTOR I DOKUMENTARNI FILM
Uvodno predavanje na radionici
Autorskog dokumentarnog filma
tokom 8. Međunarodnog festivala
Dokudoc u Mariboru, 2019
Šta je to dokumentarni film i koje su
razlike između dokumentarnog filma i TV dokumentarca i videa?
Govoreći o terminima, na ovim prostorima reč “film” najčešće
označava “umetnost filma” tj. kinematograf, odnosno “movie”
- umetnost pokretnih slika, dok reči “filmska traka” i
“televizija” i “video” su nazivi za medije na kojima se
zapisuju slike i zvuk.
Kada kažemo “film” mislimo dakle
na umetnost a ne na medij. Umetnost se razlikuje od medija po tome
što ima svoj jezik – umetnički jezik, u ovom sličaju jezik
pokretnih slika tj. “filmski jezik”.
Ako želimo, znači, da pravimo
filmove, moramo da se naučimo jezika pokretnih slika. Ovaj jezik je
primitivan jer “film je umetnost nepismenih”, rekao je Herzog. A
pored jezika treba još savladati i dramaturgiju i izgraditi autorski
pogled na svet. Te tri stvari: jezik umetnosti, dramaturgija i
jedinstven pogled na svet su neophodni filmskom umetniku. Tek sa ta
tri elementa postajemo filmski reditelji tj. nosioci filmske
umetnosti.
Međutim, šta je to dokumentarni film?
Čujem kako neko od učesnika radionice
kaže “to je film baziran na faktima u kojem nema imaginacije”.
To je zanimljivo mišljenje koje izjednačuje autore dokumentarnih
filmova sa novinarima ali moramo razlikovati umetnike i novinare, to
su dve različite profesije. “Zašto mislite da u dokumentarnom
filmu ne sme biti imaginacije”? - uzvratim pitanjem. Isti glas kaže
“Zato što se onda udaljavamo od istine...” I tako dođosmo do
termina “umetnička istina”, koja nije isto što i “faktografska
istina”. Istina novinara i istina umetnika to su dve različite
istine. Da upotrebim frazu koju sam pročitao u jednom japanskom
tekstu o umetnosti: istina umetnosti tj. “umetnička istina”
je istinitija od faktografske istine. Uzdizanju istine na
pijedestal apsolutnog služe različiti umetnički postupci: izbor
materijala, autorova imaginacija, osobit pogled, analiza, sinteza i
sve drugo što autor ima pri ruci. Dakle autor dokumentarnog filma
može da koristi svoju imaginaciju i da pritom bude ne samo istinit,
nego istinitiji od novinarskog izveštaja baziranog u golim faktima.
Ali, hajde da odgovorimo na pitanje:
“šta je to dokumentarni film?”. Dakle, kao što smo videli to
nije novinarska reportaža, otsustvo imaginacije i posvećenost
faktima. Kada kažemo “dokumentarni film” time u stvari filmsku
umetnost grubo delimo na dve vrste: igrani film i dokumentarni film.
Umetnost filma je počela kao dokumentarni film, kao snimanje
stvarnosti, a zatim se raširila i na umetničku reprodukciju
stvarnosti po uzoru na tadašnje pozorište. Među ovim dvema
filmskim vrstima granica je više imaginativna ili didaktička nego
stvarna. To su dva koncepta koji se u praksi prepliću. Dakle, vrlo
jednostovno rečeno: dokumentarni film je filmska vrsta koja
materijal za svoj umetnički izraz uzima iz života, iz stvarnosti.
Međutim taj materijal uzet iz stvarnosti podvrgava se autorskom
pogledu, njegovoj imaginaciji, filmskom jeziku i dramaturgiji.
Posebno ovde izdvajam osobit (jedinstven) pogled koji karakteriše
autorstvo, i dramaturgiju.
Kada novinari u medijima (TV, radio,
časopisi) pričaju priče oni to rade pravolinijski iz razloga
iznošenja i prezentacije činjenica. Kada umetnici pričaju priče
oni je preinačuju i strukturišu na način koji odgovara njihovom
subjektivnom pogledu i umetničkoj istini. Strukturisanje priče zove
se dramaturgija. Dramaturgija je od prvoklasne važnosti za umetnika
a za novinara je ona nešto najčešće nepotrebno.
Međutim, priča o umetnosti, pa tako i
filmskoj, a to znači i o umetnosti dokumentarnog filma, počinje
mnogo pre dramaturgije i naracije. Ona počinje već sa izborom teme.
Izbor teme je od suštinske važnosti i on pokazuje stepen autorske
individualnosti, jer tema je nešto vrlo intimno, ona je izraz
internalizacije umetnosti, tj. da umetnost nije samo zanat već
esencijalni deo nas samih. Umetnici bez jake individalnosti rade
trendovske teme. I ako pogledate festivale širom sveta videćete da
su danas dva vodeća trenda: jedno su teme o migrantima kao reprezent
liberalne ideologije (tu su još seksualne i lične slobode itd.), i
drugo su, na konzervativnom polu, razne nacionalne državotvorne teme
ušta spadaju i dokumentarci o velikanima sporta i umetnosti, rok i
pop grupama, i slično. Jasno je da unutar trendova ne možemo
tražiti isprofilisane i osobene autore jer nedostaje ona treća
komponenta: jedinstven pogled od kojeg zavisi izbor i odnos do
tematike.
Direktorica Mariborskog Dokudoca,
slovenačko-iranska rediteljka Maja Malus Aždari, spomenula mi je da
snima film o svojoj kćeri i njenom odrastanju između Irana i
Slovenije. To mi se je učinio jako dobar izbor teme, ujedno intiman
i original prizivajući vrlo zapleten društveni kontekst. Kad vaš
film ne može da snima niko drugi, onda to liči na pravu nepatvorenu
originalnost. Snimanje filma na temu odrastanja kćerke, potsetilo me
je na odličan dokumentarani film Nikite Mihalkova: Anna: 6-18.
Međutim i Mihalkov je kasnije upadao u trendove.
Film nije zamišljen kao “one man
band” umetnost. Ipak u dokumentarcu je to mogoće, ali uvek
preferiram kolektiv ako je mali i gaji drugarske odnose - u
dokumentarcu bi to moralo biti pravilo. Kada su reditelj i producent
jedna ista osoba, onda je to “filmmaker”, u tom slučaju mogu sve
funkcije biti ujedinjene u jednoj osobi. Inače, reditelj je filozof,
kamerman je slikar, a montažer pripovedač (storyteller). Reditelj i
kamerman moraju imati isti smer delovanja, dok je montažer često sa
drugačijim idejama kako treba ispričati priču. To omogućava da se
film po drugi put rodi u montaži. Ipak, nekim rediteljima, kakav je
na primer Herzog, kamerman je važniji od montažera. Ukoliko
reditelj zna šta hoće (takav je Herzog) snima malo materijala
(ustvari, on je izmontirao film već u glavi) i montažer je tu samo
da sastavi to što reditelj želi i pozabavi se tehničkim detaljima.
Mnogo puta je međutim praksa da se kamermanu daje zadatak da snima
detalje naokolo da bi se u montaži lakše biralo ili da se snimaju
neke stvari nepredviđeno ili da se jednostavno snima sve redom. Sa
obiljem materijala raste uloga montažera a pripovedanje postaje
kompleksnije. Što je režiser određeniji i sa jasnijom vizijom,
uloga montažera je manja.
Činjenica da je materijal za
dokumentarni film uzet iz života (stvarnosti), čini odnos prema
životu i stvarnosti vitalnim, a to čini i produkciju specifičnom,
mnogo spontanijom nego što je to obično moguće u igranom filmu.
Materijal za dokumentarni film ne treba proizvoditi u tehnološki
dovršenim fabrikama (studijima) već samo slikati u prirodnom ili
približno prirodnom ambijentu. To čini produkciju dokumentarnog
filma dosta jeftinijom a pitanje je da li je trendovska
industralizacija dokumentarnog filma zaista korisna ovoj vrsti filma
ili joj uzima dušu? Međutim, jeftina produkcija je oružje u rukama
autorstva jer ga čini nezavisnim. Toga moramo biti svesni i tome će
svaki nezavisni i pravi autor težiti izbegavajući da postane rob
filmske industrije.
Kada govorimo o odnosu prema životu za
autora dokumentarnog filma su metodološki važne dve stvari: jedna
je kako ući u određenu društvenu situaciju iz koje će crpsti svoj
materijal, znači kako penetrirati u određene društvene odnose ili
društvenu grupu, da bi tamo radio, snimio i režirao te odnose.
Druga stvar je odnos prema čoveku u određenoj društvenoj situaciji
tj. pridobivanje njegovog poverenja. Igrani film ovaj odnos naziva
“rad sa glumcem”. Koliko je odnos reditelja i aktera važan za
dokumentarni film najbolje govori holivudska fraza pozajmljena iz
igranog filma: Casting is everything. Ništa pametnije ne može
se reći ovde.
Odnos prema glavnom akteru mora biti
dubok i kreativan jer glavni lik je nosilac radnje ali i nosilac
dramaturgije, i filmske strukture. Sa glavnim likom se identifikuje
gledalac a on je i “pismonoša” glavnih poruka jer kroz njega
zapravo govori reditelj. Oceniti koji lik će biti glavni je veoma
važno u svakom filmu, pa tako i u dokumentarnom filmu. Ova ocena se
bazira na njegovoj filmičnosti, dinamičnosti, ekspresivnosti a
često je lik i nosioc dramskih suprotnosti i kontradiktornosti. Što
se mene tiče: počinjem da radim film tek onda kada pronađem
aktera, glavni lik. Vrlo često se desi da je upravo akter onaj koji
me uputi u temu.
Dve veštine i talenat su, dakle,
neophodno potrebne reditelju dokumentarnog filma: sposobnost
penetracija u društvene okolnosti i odnose koji nas zanimaju, i
sposobnost za specifičan odnos prema liku, akteru, glavnom
junaku, odnos kojim pridobije njegovo poverenje. Legendarna je
priča koju volim da pričam, a to je kako sam se upoznao i pridobio
poverenje Waltera-Amiga, glavnog junaka filma Amigo koji je kasnije
dobio neke važne nagrade. Amigo je, pored svoje robijaške
reputacije, važio kao dosta nepristupačan. Odbio je neke reditelje
da sa njim rade film. Ja sam ga pozvao u kafanu i tamo smo pili celu
noć uopšte ne spominjajući film. Družili smo se, pričali obične
ljudske stvari. Pred zoru, Amigo me je sam pitao “kad počinjenjemo
sa snimanjem”? Tako smo postali prijatelji i do danas ostali. Neko
drugi će se zaljubiti u svog glavnog junaka, opet u nekoj situaciji
razviće se druge vrste bezrezervnih odnosa.
Raditi film nije i ne sme biti rutina,
svaki put je to prolaženje glavom kroz zid, i čovek, autor,
reditelj filma, nikad nije isti pre i posle filma jer film autoru
donosi nova i vitalna saznanja, otvara nove svetove i mogućnosti.
Mera autorskog talenta u dokumentarnom
filmu obuhvata: dokumentaristički refleks (sposobnost da se
brzo reguje i zgrabi kamera kad se oseti tema), talenat za rad sa
ljudima (bilo da je to penetracija u određene društvene odnose
ili rad sa akterom) i analitičke sposobnosti. Obično je za
umetnika važna sinteza, ali u dokumentarnom filmu sposobnost analize
je krucijalna. To znači analizu teme ali i analizu i vrednovanje
snimljenog materijala uzetog iz života. Dokumentarista rešava
probleme umetničkog stvaranja usred života, ispostavljen raznim
uticajima i tokovima i zato mora znati šta radi, ne samo zbog
njegove umetnosti, nego hoće li uopšte spasiti živi glavu tj. može
li se reditelj izvući iz situacije u koju je upao da bi snimao film?
To je važna specifičnost dokumentarnog filma a koja je strana
industrijskom pristupu filmu.
Industrijski način rada često ubija
dokumentaristički refleks, ali moram reći da nikad, za primer dajem
svojih 17 dokumentarnih filmova a to važi i za nekoliko igranih,
dakle, nikad nisam čekao novac da bih počeo da snimam film. Novac
je možda došao kasnije, ali ne uvek i ne obavezno, što nije
uticalo na moj odnos prema temi, prema akterima i prema saradnicima.
I sada, pri kraju, vratimo se ponovo,
za trenutak, naraciji. U dokumentarnom filmu postoje tri vrste
naracije koje uslovljavaju tri načina rada, jedno je interaktivni
dokumentarac, obično baziran u intervjuu a to znači da se
reditelj upliće u životne situacije koje snima i režira ih, vodi
aktere kroz scenu itd – vrlo slično igranom filmu, zatim
opservacijski dokumentarac, što znači da režiser samo
posmatra neku situaciju i ne upliće se u njen tok (uslovno rečeno
“najobjektivniji” način rada iako u dokumentarnom filmu, kao i
svakoj umetnosti, objektivnost ne postoji - već sam subjektivni
pogled potpuno uslovljava autorski odnos prema materiji) i konačno
voice over u kojem je režiser narator izvan scene (zove se
još i “Božiji glas”).
Dosad sam uglavnom praktikovao stil
rada kojim naracija dolazi iz usta aktera, jer mi se to činilo
najfilmičnije, ali uvek su najbolja ona rešenja koja pomažu
reditelju da ostvari svoje namere, i tu ne treba imati predrasuda
iako je svakako čistije, u umetničkom smislu, opredeliti se za
jedan tip naracije, a ne mešati sva tri tipa i praviti od naracije
nekakav gulaš.
Dozvolite mi sada da odgovorim i na
pitanje “čemu služi radionica autorskog dokumentarca?”
Polaznici ove radionice sami, svojim filmovima, siguran sam uverljivo
su odgovoriti na ovo pitanje. Ono što pokušavam da naučim
polaznike – i raduje me što vidim njihov goreći entuzijazam, jer
bez njega ne ide – pored svega ovde spomenutog je da budu nezavisni
u izboru tema a to je moguće jedino ako sami produciraju svoje
filmove i ako te filmove rade za male pare, jer tako će sačuvati
svoje pravo da govore o svom životu i stvarima koje su njima važne.
Zato je značajno što Dokudoc, jedinstvena ustanova u slovenačkom
filmu, nastupa ovde kao koproducent (u nekim slučajevima i kao
producent) i otvara vrata autorskom dokumentarcu koji je potpuno
potisnut, ili ga nema. U tome je jedna od grandioznih funkcija ovog
festivala koji u ovom trenutku jedini brine za život dokumentarnog
filma u Sloveniji. Dokudoc je uspeo da okupi izuzetnu ekipu od
desetak entuzijasta koji brinu da sve funkcioniše i da evo, skoro
celu deceniju, pokazuje mariborskoj publici, dokumentarne filmove.
Stvorena je dakle publika za dokumentarni film, a onda treba stvarati
i autore inače bi se izgubio smisao. Državni filmski centar u
proseku finanansira oko 15 dokumentaraca godišnje, kojima svake
godine dodeli skoro 600.000 eura. To je svakako dobro. Međutim, to
znači da učestvuje u izboru tema, određuje trendove i hteli oni to
ili ne nameće industrijski stil rada, kojem “dokumentaristični
refleks” ne znači puno. Na Dokudocovoj radionici otvaramo vrata
novim temama i novim autorima pokušavajući da negujemo
“dokumentaristički refleks” i jedinstven pogled. Zato
pogledajmo ukratko šta to znači na primeru tri filma sa ove
radionice. Reditelji/filmmakeri su imali tri-četiri dana za
celokupan proces rada na filmu:
Film DEDA IDE NA MORE (“Dedek gre na
morje”) autora Jakoba Vogrinca, 16 godišnjeg učenika dizajnerske
škole, u formi “road movie” prati autorovog dedu kako se vozi
prema moru a usput postupkom paralelne montaže upliće sve članove
porodice koji govore o svojim iskustvima sa dedom. Tako od bake
saznajemo da ju je deda, keramičar, zaveo kada je došao kod njih
kući da zameni pločice u kupatilu. Deda je bio šarmer i zavodnik i
uspeo je kod bake. Saznajemo i da bio strastveni pušač koji nije
davao da se otvori prozor u autu jer se bojao promaje. I da voli
filmove... I da je ribolovac... Pratimo život cele porodice kroz
jedno dedino putovanje...
Film DAVOR, autora Matjaža Vertuša,
tematizira duševni razvoj gitariste nekog “nehrišćanskog benda”
koji se zaljubio u pastorovu kćerku. Ona je postala pevačica u
njegovom bendu a on i bend postali su “hrišćanski”. Koncertu
njihovog benda “Izaberi Isusa” u Varaždinu prethodi molitva na
odru a onda sledi pravi rock'n'roll.
Film CRTICE IZ STANA Br.2, autora Ivana
Kovačića, prati studentski život grupe bosanskih studenata u
Mariboru. Između nekoliko likova izdvaja se Dragana, atraktivna
devojka sa afro frizurom, koja konobariše u lokalnom kafiću da bi
izdržavala sebe tokom studija. Dragana razmišlja da bi se ošišala
do glave jer joj se afro frizura previše upetljala. Njen bratanac i
cimer već 12 godina živi kao strani student - “pola života”,
kaže. Kafa i burek ustupaju mesto avokadu za doručak. Ipak, kaže
Dragana, Bosanci nisu vegetarijanci. Suptilno prepletanje kultura,
razgovori o tome šta mladom čoveku znači biti stranac i kako
opstati i imati viziju za život u uslovima društvenih
ograničenja...
Ovi filmovi, prvi dug 20 minuta, drugi
3 minuta i treći 29 minuta bilu su predstavljeni publici nakon
zvaničnog programa u kojem se je videlo više od 30 filmova uglavnom
zvanične produkcije i izabrani strani filmovi. Filmovi sa Dokudoc
radionice plenili su svežinom i publika je to osetila i nagradila
aplauzom.
Dva učesnika radionice, od pet
prijavljenih, nije bilo u mogućnosti – zbog spoljšnjih okolnosti
– da snimi svoje filmove. Mislim, da su i ta dva iskustva
pozitivna, jer govore o procesu rada na dokumentarnom filmu. Ako budu
sačuvali svoju volju da prave filmove mogu svoje projekte
realizovati na sledećoj radionici.
Kada se sudi o filmu uopšte, a posebno
o dokumentarnom filmu – zbog njegove uronjenosti i “osuđenosti”
na život (u produkcijskom i svakom drugom smislu) treba uvek
uračunati okolnosti u kojima film nastaje. Hičkok ima pravo kada
kaže “U igranom filmu reditelj je Bog, a u dokumentarnom filmu Bog
je reditelj”. Kontrola nad nastankom filma je vrlo važna a tu su
okolnosti važne. Reditelj prvog filma imao je mogućnosti da skoro u
potpunosti kontroliše nastanak svog filma. Reditelj drugog filma
zbog okolnosti snimao je i montirao film sve na mobilnom telefonu a
reditelj trećeg filma snimao je u kompleksnijim uslovima žive scene
i mnoštva likova. Ali, sve je to dobro, jer je posao dokumentarnog
reditelja (i još više “filmmakera”) da razrešava okolnosti i
da im se prilagođova i naši autori su se pokazali dorasli tom
zadatku. Industrijski način rada u velikoj meri smanjuje ovaj izazov
stvarnosti.
Moram reći, da su rezultati opravdali
pristup i pokazali da je autorstvo, nepatvoreno autorstvo, večito
vitalno i da je Dokudoc radionica autorskog dokumentarnog filma 2019
pokazala svoj puni smisao. Hvala Dokudocu, sa željom da nastavi da
gaji autorski dokumentarni film i promovira nove, mlade, domaće
autore.
Ekipa Dokudoca: Dokudoc radionica:
No comments:
Post a Comment