Saturday, November 7, 2009

TRST JE NAŠ in politična cenzura


Pismo objavljeno na mailing listi DSR, 07. november 2009 11:25:36 GMT+01:00










Spoštovane kolegice in kolegi,

le opozoril bi na nekaj kar smo verjetno vsi slišali: mladem slovenskem režiserju Žigi Vircu se iz tuje države politično cenzurira diplomski film "Trst je naš".
Ta mladi človek se torej na samem začetku svoje poklicne karijere srečuje s tem da mora delati "univerzalne teme" če hoče preživeti. Tudi če hočemo pustiti po strani očitnu ideološkost "demokracije" in zgodovinski revizionizem, ki spodkopuje narodove korenine in promovira fašizem kot nekaj "normalnega" protiv česa je bilo zgrešeno boriti se, ter, v isti potezi, praktično jemlje pravico tako avtorju kot njegovemu narodu na lastno zgodovino, torej če pustimo vse to postrani kot "politiko" in sprejmemo vsiljeno "apolitičnost" (torej, da nimamo svojih lastnih stališč, ter da drugi razmišljajo namesto nas), kar v biti ni "apolitičnost" temveč političnost par excellance, če vse to suženjsko sprejmemo, ostaja še temeljna pravica avtorske svobode kot baje temeljna vrednota demokracije.

Pri tem se mi ne zdi pomembno, ali je avtor s tem filmom bil na "pravi strani" resnice, bolj pomembno se mi zdi, da avtor in njegovi zagovorniki morajo pojasnjevati, kaj je avtor s tem filmom mislili povedati, se opravičevati samo zaradi izbira tematike (sic!)--torej sprejeti "nadavtoritito" po kateri se moramo ravnati. Nikoga, ki bi branil avtorsko svobodo per se, kot baje temeljno vrednoto zapisano v vseh listinah in političnih programih pri nas in povsod.

Zadnje čase smo bili priče politične cenzure v filmskem ustvarjanju na lokalnem nivoju, zdaj, po naključju lahko vidimo širšo razsežnost tega problema kot tudi to, da se je problem politične cenzure groteskno, grobo in nedvomno pokazal kot strukturalni problem.

Včasih so društva pisatelja bila znana po tem, da so opozarjala družbo na nedemokratične družbene pojave, predvsem pa na politično cenzuro svobode umetniškega izražanja. Društva pisatelja so bila humanistična zavest družbe. Ne vem ali lahko tudi DSR prestopi prag "apolitičnosti" in spregovori o praksi politične cenzure, ki v filmu obstaja na kompleksan način (nepojasnjen in nerazkrit) v razsežnosti, ki prestopi meje državnega financiranja.

Lp,
Dimitar Anakiev

No comments: