Foto: Jovica Krstić, 2007
LALICEVA TVRDNJA O EXITOVOM ULOGU OD 20.000 EVRA JE NEISTINITA
Na ovom mestu smo 6. jula skrenuli pažnju javnosti da pojedini politički funkcioneri kreću u redizajniranje kulturne politike Novog Sada, kao i metodologije distribucije budžetskih sredstava, na način protivan kako savremenoj evropskoj kulturnoj praksi, tako i potrebama i tradicijama Novog Sada.
Jednostavno rečeno, upozorili smo naše čelnike da se raspitaju u prijateljskim i kulturno razvijenim gradovima, kakva je na primer Budimpešta ili Beč, da li tamo ima tendencija da se veći deo budžetskih sredstava i kulturnih institucija stavi pod ingerenciju, na primer, Pepsi Siget, muzičkog festivala u Budimpesti, ili Donau Insel, muzičkog festivala u Beču – koji su po programu, izvodjačima, broju publika pa čak i pivarama sponzorima, veoma slični našem Exitu, naročito iz poslednjih nekoliko godina.
Upozorili smo, da bi izražavanje takvih namera, u pomenutim gradovima, izazvalo daleko ozbiljnije i burnije proteste, nego što je ovaj nas skromni skup. I da bi se postavilo pitanje odgovornosti, u parlamentima i drugim političkim forumima, ukoliko bi se pomenute ideje nametale.
U tom smislu sugerišemo našim kreatorima kulturne politike, da izvrše proveru svojih originalnih ideja, a dostavićemo im kontakte sa sektorima za kulturu u Budimpešti, Beču, Berlinu, Pragu, Ljubljani, Frankfurtu, Roterdamu i drugim gradovima, u kojima često pokazujemo naše radove – kako ja, kao filmski scenarista i reditelj, tako i Kuda org., koji orginizuje izložbe, prezentacije i medjunarodne simpozijume o novosadskoj kulturnoj sceni.
Na naše skretanje pažnje, da se razmisli i argumentovano porazgovara, javio se gospodin Lalić, otvorenim pismom meni, u Dnevniku. To ste svi pročitali.
Serijom uvreda, insinuacija i diskvalifikacija, prenebregavajući čak i fakta da sam od početka ne samo podrzavao Exit, nego o njegovoj emancipatorskoj ulozi da sam napravio sa saradnicima i dva filma – Exit Ujutro i Petrovaradinsko pleme, gospodin Lalić me je proglasio mrziteljem Exita, koji je povrh svega još i nezahvalan, jer, kako Lalić kaze “Exit je pre par godina pomogao vas poslednji film Kenedi se ženi, sa 20.ooo evra."
U odgovoru na Lalićevu paskvilu, rekao sam da je ta tvrdnja eklatantna neistina i da ću to dokazati. A da će se i gospodinu Laliću, razume se, dati prilika da pokaže dokumente da je Exit ulozio novac u taj film.
Ovde prilazem dokaze da je Lalićeva tvrdnja neistinita.
1. Finansijski izvestaj Terra filma, poslat Pokrajinskom sekretarijatu za kulturu AP Vojvodine, o realizaciji filma Kenedi se ženi. (broj 57-13/06-07, poziv na broj Sekretarijata 106-431-02844/2005-02) od 27.o6.2008 godine
U tom se izveštaju nalaze podatci da je budžetskim sredstviuma, na konkursu, taj film podrzao Sekretarijat, o čemu postoje i ugovori sa Sekretarijatom od 18.04.2006 i 16.11.2006, broj 106-451-02844/2005-2 i 106-451-02844/2005-2, dakle da je film iz budžeta podržan sa ukupnim zbirnim iznosom, od 2.650.ooo dinara , što je po ondašnjem kursu iznosilo 33.540 evra.
2. Terra film je dalje, po finansijskim dokumentima, ulagala sopstvena sredstva i sredstva koproducenta Jet Co., te je konačna cena filma 3.506.319,79 dinara.
3. Deo autora pomenutog filma (reditelj, scenarista i drugi) nisu primili honorar, te je ugovorima precizirano da se i oni smatraju ulagačima, odnosno suvlasnicima filma.
Ni u jednom dokumentu delovodnog protokola Terre filma, nema ni traga od ugovora sa Exitom, u vezi nastanka tog filma, kao što ni u jednom dokumentu iz banke nema ni traga o uplati, ne 20.000 evra nego ni 20. evra od strane Exita.
Organizatorima ove javne tribine ostavljam u dokumentaciju, sluzbene dokumente Terra filma, pod brojem 57-13/o6-07,veza 51-2/o5 –o6, koje prati kompletna finasijska dokumentacija, sa svim primanjima i isplatama, teska oko 20 kilograma, koja je takodje slobodna za pregled svima zainteresovanima. A nalazi se u po jednom primerku u Terra filmu, Futoska 66 i Sekretarijatu za kulturu APV, Pupinov bulevar 6.
Dokumentacija o utrošku budžetskih sredstva za kulturne ili turističke svrhe, još nije po važećim zakonima u Srbiji proglasena za državnu tajnu, tako da svako mistifikovanje tog pitanja predstavlja manipulaciju iza koje se kriju interesi zataškavanja ili prekomernih ličnih primanja ili finansijskih porekršaja.
Sa zanimanjem očekujem uvid u dokumente Exita kojima se dokazuje Lalićeva tvrdnja da je Exit ulozio u film 20.ooo evra.
Novi Sad, 30.juli 2009.
PS. Odgovor na javno pismo koje se pominje u gornjem tekstu:
ODGOVOR ŽELIMIRA ŽILNIKA NA OTVORENO PISMO IVANA M. LALIĆA
“Dragi naš Laliću, najuspešniji umetniče, menadžeru i trostruki direktoru!
Nemojte, molim Vas, da dozvolite da Vas opterećuju moje godine, moj jed, zavist i sujeta, kako mi pišete i gubite svoje dragoceno vreme. Pa Vi donosite Novom Sadu, ne znate baš tačno, dal’ deset, dal’ dvadeset miliona evra! Sjajno Laliću! Kako da Vam ja, sujetan i star, ne zavidim? Bog me kažnjava jedom koji me nagriza, baš ste to lepo napisali…
Međutim, pristojno bi bilo od Vas, koji ne uspevate da izbrojite milione koje nam donosite, da prestanete da se prenemažete i frazirate. Da jednostavno počnete da podnosite uredno, u skladu sa pozitivnim zakonima, izveštaje i o tim zaradama kojima se busate u prsa, jer se po zakonu na zarade plaća porez, ali, još važnije, da prestanete da skrivate cifre milionskih dotacija, zahvaćenih iz budžeta i iz javnih preduzeća, što dobijate od Grada i Pokrajine za mnogobrojne firme i poduhvate koje vodite, a koje tako organizujete da se davanjima iz džepova poreskih obeveznika zameće trag. Pa se ne zna da li Vi, odnosno ’Egzit’, odnosno ’Sinema siti’, odnosno Sterijino pozorje, dobija, uzima ili daje. Ono što je svakako vidljivo, da poslednjih deset godina u stavci “prihodi Grada i Pokrajine” nismo videli ni jednu cifru dobijenu od firmi koje Vi vodite, ali su u stavkama dotacije iz budžeta , vanredne dotacije, specijalna sredstva, itekako često navođene cifre za vaše poduhvate. Ništa drugo do, kako to zovem SRPSKA KOMERCIJALNA KULTURNA LAŽ. Jer, pored veštog “čišćenja budžeta” za šta ste specijalista, Vi biste morali da usavršite bar neku metodologiju podnošenja izveštaja i računa, koja se traži baš na svetskim katedrama koje podučavaju o kulturnom menadžmentu i kulturnoj industriji. Možda niste pažljivo slušali te lekcije Vašeg profesora Dragana Klaića, a on i ja, na svetskim univerzitetima, često zajedno držimo seminare na tu temu. Jer, kada se taj segment biznisa neuredno i nezakonito vodi, kulturni menadžment metastazira u manipulaciju i kriminal.
Eklatantan primer, za ovo što kažem je notorna neistina koju navodite u vašem dušebrižničkom pismu meni. Vi kažete: ’Egzit je pre par godina pomogao vaš poslednji igrani film ’Kenedi se ženi’ sa 20.000 evra.’
Ja sam premijeru tog filma imao 20.juna 2007. godine u Beogradu. O tome je opširno izvestila štampa. Pozivam Vas, da pred bilo kojim javnim skupom, u zemlji ili inostranstvu, izađemo sa svim finansijskim dokumentima u vezi pripreme, snimanja, montiranja i premijernog pokazivanja tog filma. Ja ću doneti sve , zaključno sa 21. junom, dakle i troškove premijere: ugovore i izvode iz banke koji pokazuju kako, kad i za koji novac je taj film napravljen od strane producenata ’Terra filma’ i ’Jet Company’. Vi donesite finansijske dokumente ’Egzita’, kojima ćete dokazati da je ’Egzit’ finansirao nastanak tog filma sa 20.000 evra. Ako pred tim javnim skupom dokažete ’Egzitovo’ učešće u nastanku filma, ne od dvadeset hiljada, nego od dvadeset evra, vodim ceo skup na večeru, a sebe obavezujem da ću se od tada potpisivati ’Žilnik, Lalićev Dužnik’. Ako, međutim dokumenti pokažu da smo film uradili i premijerno pokazali nemajući apsolutno nikakve finansijske veze sa Vama i ’Egzitom’, dopustićete da Vam se od toda obraćam kao ’Laliću, Lažove’. Hajde da ukrstimo papire! Predlažem javni skup 13.jula, drugog dana, posle završetka ’Egzita’, taman kada predate u banku zarađenih dvadeset miliona evra i oslobodite se briga.
Uozbiljite se Laliću, niste više junoša. Gledao sam komade koje ste napisali, ’Cuba Libre’ i ’U plamenu strasti’. Niste bez talenta. Ali bi trebalo više da radite na sebi, da Vam taj talenat ne iščili. Umetniku, piscu i kada je u krizi, ne koristi galama, hvatanje za rukave poznatih imena, političara, licitiranje Šerbedžijom, Igi Popom, Darkom Rundekom...To neka rade fanovi.
Mi koji pišemo scenarija i drame, koji pravimo predstave i filmove,treba da slušamo pulsiranje života, a ne raštimovane fanfare na provincijskom crvenom tepihu, kako ste, ne bi li obmanuli prostotu, a za krupne budžetske novce – neki mediji su rekli sedamsto hiljada evra, drugi milion i sto, kako ste, dakle, trošeći te novce činodejstvovali u organizovanju Filmskog festivala Srbije 2007. godine. Osvrnite se na to, iskreno. Pogledajte se u ogledalo. Ja Vam zavidim, mislite. A ja bih se, da sam na vašem mestu, pokrio ušima, kako naš narod kaže. Mnogo ste galame, talambasanja i lupetanja emitovali poslednjih godina. Kad se setim samo one nepojamne gluposti, kada ste izjavili da će novosadski filmski festival prešišati Kanski. Bila bi takva izjava simpatično blesava, da sve te vaše promaje ne plaća poreski obveznik. U isto vreme, vaše uspešne firme nikako da izbroje kolko su zaradile, pa da uplate po nešto u budžet...
Vidite, te su teme bile u centru debate koju smo vodili pod naslovom „Potemkinov Novi Sad“.
Skrenuli smo pažnju gradonačelniku Pavličiću i drugim političarima, da kulturna politika koju vode, monopolizacija i neodgovornost korisnika budžeta, pre odgovara azijskim despotijama iz bivših vremena, nego evropskim standardima, u ime kojih su dobili izbore.
Ne jedim se, ne brinite. Nestrpljivo čekam dijalog pred svedocima.”
Želimir Žilnik
No comments:
Post a Comment